×

Beskattning av kapital

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum Skatter Beskattning av kapital

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Admin Admin 5 år, 6 månader sedan.

  • Författare
    Inlägg
  • #1085
    Profilbild på Per N
    Per N
    Deltagare

    Vilka regler gäller för kapitalbeskattning och vilka alternativ finns det för att minimera beskattningen i Sverige och Portugal?. Ett alternativ är att använda det upplägg som Privat bankning erbjuder. Men det är dyrt.

  • #1137
    Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

    Hej Per N
    Din fråga är komplex och svår att besvara. Men nedanstående gäller för Portugal.

    Passiva inkomster som ränteinkomster, utdelningar, realisationsvinster och andra kapitalinkomster samt inkomst av fast egendom med källa utanför Portugal undantas från beskattning i Portugal under förutsättning att inkomsten kan beskattas i källstaten enligt ett skatteavtal mellan Portugal och källstaten.

    Några slutsatser
    Kapitalinkomster av olika slag beskattas inte i Portugal om inkomsten kan beskattas i källstaten. Här krävs inte faktisk beskattning i källstaten. Följden blir att om källstaten har låg beskattning eller väljer att inte ta ut skatt kan inkomsten ändå bli skattefri i Portugal. Här kan exempelvis nämnas att utdelningar från Sverige till en person, som har hemvist i Portugal enligt skatteavtalet mellan Sverige och Portugal, skall beskattas i Sverige med 10 %. Portugal tar inte ut någon ytterligare skatt.

    Observera vikten av att i varje enskilt fall noga undersöka om den portugisiska skattereformens regler är tillämpliga för den aktuella inkomsten.

    Skattefördelar för svensk pensionär som bosätter sig i Portugal.
    • Låg skatt på pension (i vissa fall noll skatt).
    • Ingen förmögenhetsskatt.
    • Ingen arvsskatt.
    • Låg kapitalskatt.
    • Låga levnadsomkostnader.
    • Reavinst på permanentbostad i Portugal är skattefri om ägaren återinvesterar i ny
    permanentbostad i Portugal eller annat EU-land. Återinvestering måste ske enligt följande
    tidsfrister:
    a. Ej innan 2 år från försäljningsdagen.
    b. Ej efter 3 år från försäljningsdagen.
    • Realisationsvinster på aktier beskattas enligt följande regler:
    a. Ingen beskattnings så länge de kan beskattas i ursprungslandet (endast för NHR).
    b. Beskattning med ett schablonbelopp på 28 % (vanlig regel).
    c. Beskattning med ett schablonbelopp på 14 %, då den skattskyldige säljer aktier i små
    företag (ej noterade på börsen).
    • Räntor från Sverige beskattas med 10 % i Sverige.
    • Utdelningar från Sverige beskattas med 10 % i Sverige.
    • Royaltyn från Sverige beskattas med 10 % i Sverige.
    • Den svenska s.k. 10-årsregeln är i skatteavtalet med Portugal nedsatt till fem år.
    Mvh/admin

  • #1312
    Profilbild på Tomba
    Tomba
    Deltagare

    Jag skulle önska ett förtydligande av detta!

    Hur hanterar skattemyndigheten i Portugal en ISK respektive en kapitalförsäkring i Sverige?

    Om man är begränsad skattskyldig i Sverige så finns utgår ingen schablonskatt på ISK försäkringen. Väljer då Portugal att betrakta ISK som en aktiedepå, dvs ingen skatt så länge inga transaktioner görs och 28% kapitalskatt på försäljningar inom försäkringen eller kapitalskatt först på uttag?
    Vänligen redogör för hur en ISK hanteras av Portugal.

    Vad gäller en kapitalförsäkring i Sverige? Denna beskattas väl i Sverige med schablonskatten. Innebär det att Portugal avstår kapitalskatt både avseende vinster vid försäljning inom försäkringen samt även vid uttag ur försäkringen. Vänligen redogör även för detta?

    Private Banking företag stationerade i Luxemburg som har höga avgifter hävdar att det finns risk för kapitalskatt i Portugal på ovan nämnda försäkringar. Är detta riktigt eller bara ett sätt för att få kunderna att välja deras dyrare lösning. Varför skulle en Luxemburg placerad lösning för Portugal undgå skatt men inte en svensk?

    Tacksam för ett utredande svar på denna fråga!

  • #1313
    Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

    Hej Per N,
    I skatteavtalet står det ”vinst från överlåtelse av varje slag av värdepapper”. Det nämns inget om var du har dina värdepapper, depå, fond, ISK eller annat. Det gör ingen skillnad om du har värdepappren i Luxemburg.

    Dessutom gäller att de fem första åren beskattas reavinsten i Sverige.

    Dessa frågor är lite utanför min kompetens. Bäst är att konsultera en skattejurist. Jag har en i Lissabon som är kunnig i ärendet.
    mvh/admin

  • #1314
    Profilbild på Tomba
    Tomba
    Deltagare

    Hej Admin,

    Vill du vänligen kolla om din skattejurist i Lissabon kan svara på detta?

  • #1315
    Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

    Per,
    Jag sänder e-post till dig med hans kontaktuppgifter.
    Mvh/admin

  • #1316
    Profilbild på Tomba
    Tomba
    Deltagare

    Jag kanske har gjort fel som gett mig in i tråden, Jag heter Tomba, inte Per.
    Uppskattar om du vill maila mig! 🙂
    Med vänlig hälsning,
    Tomba

  • #1317
    Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

    Hej Tomba
    Jag har sänt e-post till dig.
    Behöver du mer hjälp så kontakta mig.
    mvh/admin

  • #1487
    Profilbild på Pyllis
    Pyllis
    Deltagare

    Hej,
    Jag undrar om det är smartare att ha depå med aktier, eller ha aktierna i en kapitalförsäkring i Sverige, är utlandssvensk bosatt i Portugal.
    Behöver förstå skattesatser i Sverige och i Portugal, på både utdelningar och schablonskatten på en kapitalförsäkring.
    Om ingen här vet, kan jag få tips om skattejuristen i Lissabon?
    Tack på förhand!

  • #1488
    Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

    Hej Pyllis,
    Grunden är att aktier beskattas i Sverige de fem första åren efter utflyttning till Portugal. Således gäller under dessa år svenska skatteregler och skattesatser.

    I skatteavtalet mellan Sverige och Portugal står det ”vinst från överlåtelse av varje slag av värdepapper”. Det nämns inget om var du har dina värdepapper, depå, fond, ISK eller annat

    Portugal beskattar:
    • Realisationsvinster på aktier beskattas enligt följande regler:
    a. Ingen beskattnings så länge de kan beskattas i ursprungslandet (endast för NHR).
    b. Beskattning med ett schablonbelopp på 28 % (vanlig regel).
    c. Beskattning med ett schablonbelopp på 14 %, då den skattskyldige säljer aktier i små företag (ej noterade på börsen).
    • Räntor från Sverige beskattas med 10 % i Sverige.
    • Utdelningar från Sverige beskattas med 10 % i Sverige.
    • Royaltyn från Sverige beskattas med 10 % i Sverige.
    • Den svenska s.k. 10-årsregeln är i skatteavtalet med Portugal nedsatt till fem år.

    Om du behöver en skattejurist så har jag en i Lissabon. Kontakta mig så sänder jag kontaktuppgifter.

    Mvh/admin

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.